fredag 5 mars 2010

PCOS

För några år sedan fick jag en vag och lite halvluddig diagnos som lät PCOS. Jag hade aldrig hört talas om den bokstavskombinationen och blev tipsad av den gynekologen att söka reda på info via internet.Helt jäkla galet! Vilken läkare sägare så? Det var en förvirrad och faktiskt ganska deppig efterföljande period. Som ni vet skrivs det verkligen allt möjligt på nätet och långt ifrån allt om sjukdomar är sant. Jag har faktiskt inte gjort så mkt mer åt detta fram till för några veckor sedan. Då var jag hos en annan läkare som hade bra mkt mer koll och hon fick mig att inse detta gällande min PCOS:

- Jag har jättelätt för att gå upp i vikt. Mina äggstockar bidrar till att min kropp vill lagra energi.
- Min insulinkurva kan påminna mkt om en diabetikers.
- Jag har väldigt lätt för att bygga muskler
- Jag har lätt för att utveckla typ-2 diabetes + hjärt- & kärlsjukdomar.
- Mina äggstockar var perfekta på stenåldern. "När mannen var ute och jagade och kvinnan var hemma och tog hand om barnen behövdes ett bra fettlager för att överleva".
- Desto mer jag väger desto starkare symptom får jag.

Mm mm... Visst är det härligt?! Det bästa jag kan göra är att hålla vikten nere och träna regelbundet. Bara det att det är mkt svårare att gå ned i vikt med diagnosen PCOS, men skam den som ger sig!

Det finns undersökningar som visar att vi med PCOS mår bra av GI-kost och så verkar det verkligen vara. Det är precis som att jag är allergisk mot kolhydrater. På ett sätt känns det ganska bra att se det som en allergi, jag har ju då inget egentligt val... Att se GI som en levnadsstil och inte som en diet. Himla tur att jag tycker att GI-kost är väldigt gott :)

Nu vet ni lite mer om vad jag tampas med....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar