torsdag 22 april 2010

Optimism

Jag är som person optimistisk och har alltid fokus på möjligheter. Antar att det är därför som veckans uppgång inte dödar min motivation totalt, utan jag har mitt långsiktiga mål i fokus. En vacker dag (i januari 2011 dvs) kommer jag stå där i cirkelns mitt igen.

Men hörnini, ärligt talat - mitt mål till sista april är långt ifrån realistiskt utifrån sista vägningen. Men med lite inspiration från min vän Lotta så ser jag fram emot att vara den finaste JAG på Valborg i nästa vecka och sedan ta nästa mål till sista juli i sommar.

Jättekul att några av er som läser bloggen har visat er :) Det betyder massor, tack för det!

Nu packar jag väskan till Sundsvall och blir borta över helgen, igen... Med åker joggingskorna och Zumba på datorn :)

6 kommentarer:

  1. Helt rätta takter baby! :)

    Du, jag har tips inför löpningen om du vill ha?
    Och bra att du ser 45 min som realistiskt. Men kanske inte ha just det som mål.. Men återkommer med mer om du vill ha en löpningscoach här.. ;))

    Själv stretar jag på med vlcd. På lördag kommer jag dock att börja köra blandat. Och från då kommer jag käka en gång/dag och efter typ två veckor lägga på ett mål till osv... Tills jag fulläter. Har inte fokat än på om det blir nån hård kostvariant.. Bara att käka samma antal kal som man gör av med. Nåja den som lever får se.. :)

    Ha det så gott så länge!

    SvaraRadera
  2. Fina Cina! Skönt att höra att du håller motovationen uppe! Så klockrent av dig att ta med Zumba på datorn- hoppas du får en fin helg med massa energi. Kram

    SvaraRadera
  3. Jessica: GIVE ME! Jag tar gärna emot tips :)
    Vad är vlcd? Någon soppkur antar jag... Skönt att börja äta igen, minns fortfarande min första "måltid" efter 10 v Itrim :)

    Lotta: Tack! Imorgon ska skorna få slita ;) Vi ses på måndag hoppas jag.

    Ha en skön helg brudar!

    SvaraRadera
  4. toppen ska skriva ihop lite under söndagen! Kolla in bloggen på sön mån och återkom med tankar och svar på mina frågor.. ;) Ta det lugnt med löpträningen undertiden och förbered dej på inomhus mån och tis.. :)

    Jess

    SvaraRadera
  5. Jo när det gäller löpning bör du hålla koll på¨ett par saker.

    Löpstilen.
    Kolla att du springer hyfsat "rätt", dvs inte sätter i fötterna för långt framför kroppen.. snarare i höjd med axlarna. kan säga att för mig gjorde detta stor skillnad jag sprang jättekonstigt innan jag justerade hur jag sprang. Och jag förbättrade tider avsevärt.
    Tänk dej att du nästan springer främst genom att ta kortare steg och att kroppsdelen du rör mest i löpsteget är underbenet och baksida lår arbetar med att dra upp det för att komma fram. Då får du mycket kraft i steget att ta dej fram istället för upp som det gärna blir om man främst löper med hela låret och sätter i fötterna för långt fram. Du ska också luta dig fram när du springer.

    Det är svår att få in rätt löpstil på band på gym. SÅ för att känna in detta gå ut och ha kul och provspring lite. (räkna inte detta som träning bara för att få någon känsla...)

    Se denna video http://www.youtube.com/watch?v=3hNqES4_qa0

    Så det var steg ett! Att kunna springa..

    Steg två. HASTIGHET!
    Du springer på tok för fort för vad du klarar av just nu. OM målet är att SPRINGA 5 km och inte gå, sänk farten så kan du... SEN när du kan springa och verifierat det hos dej själv... DÅ kan man intervallträna och därigenom sänka tiden och öka totala farten i ex ett lopp.

    OM du vill gå och springa då kan du fortsätta som du gör. Vill du springa häng med! :)
    Räkna absolut inte med att hinna öka fart inom en månad. Däremot vore det smart att kanske anmäla dig till ett till 5 km lopp i augusti och löpträna under sommarn.. DÅ ska du se skillnader.. :)

    MEN tillbaka till farten. Så här. Nu kan du springa 8 min på 8.4 BRA! Men jag skulle vilja att du sänker ganska rejält. På band på ex måndag, kör 7.0 i fem min spring hela tiden. När du gjort detta i fem minuter känner du efter.. flåsar du...? SÄnk mer. är det kakenkelt.. Öka till 7,2 kör fem minuter... fortfarande busenkelt.. öka med 0,1 kör fem minuter... Din optimala gräns hittar du när du känner att du faktiskt springer och gör det utan att flåsa, samtidigt om du ökar med 0,1-0,2 då börjar du flåsa. Alltså precis under flåsläget. FÖrstår du hur jag menar? Så det jag vill är att du ska hitta detta optimala ställe där du inte flåsar. När du gjort detta har du nog sprungit i ca 20 min. SLuta för denna dag då. Känn dej sugen på mer när du går hem.

    Nu tänkte jag gå in på ett program dui kan följa men för att lägga upp ett bra inför loppet så vill jag veta hur du tänker? Vill du kunna springa hela? Du kan göra det och jag kän hjälpa dej med det! MEN då får du nog löpträna främst dessa dagar fram till loppet.. Och det är det värt och det är kul atty löpträna när man gör på rätt sätt.. SNÄLLA säg ja och häng me.. ;)

    Jessica

    SvaraRadera
  6. Fantastiskt vilka bra löptips. Tror att jag "snor" dom. Inspiration är motivation!

    Jag är också gammal jympaledare (junior, bas, bas puls och senior) men har haft några års uppehåll av olika anledningar. Jag har inte som målsättning att komma tillbaka till mitten, däremot att gå ner i vikt och komma i form. Ett av målen är att så småningom kunna börja jogga. Kommer följa din blogg hädanefter.

    /Anna på http://www.sajten-med-fajten.com

    SvaraRadera